Inaugurada en Ferrol a exposición Saúde e Terra, irmá(n)s!. Difunde o legado das Irmandades da Fala

irmandades-inauguracion-1Despois de se inaugurar na Coruña e percorrer Santiago de Compostela, Vigo, Pontevedra e Ourense, Lugo, a exposición Saúde e Terra, irmá(n)s! chega a Ferrol, cidade en que pechará un percorrido que tivo como obxectivo difundir o legado das Irmandades da Fala no centenario do seu nacemento.

irmandades-cartelO 18 de maio de 1916 nacía na Coruña, nunha xuntanza celebrada na daquela sede da Real Academia Galega, a primeira das Irmandades da Fala. Nos meses seguintes, este movemento concibido polos irmáns Villar Ponte coa arela de estender o uso do galego a todos os contextos orais e escritos espallouse por Galicia. As Irmandades promoverían ademais un novo rexurdimento cultural, e tamén unha nova etapa do galeguismo político. Un século despois, a Real Academia Galega, a Deputación da Coruña e o Museo do Pobo Galego están a difundir o legado dos homes e mulleres que fixeron posible este fito que marcou un antes e un despois na historia de Galicia a través da exposición Saúde e Terra, irmá(n)s!,inaugurada na tarde deste venres no Centro Torrente Ballester de Ferrol. A mostra poderá verse neste espazo ata o vindeiro 27 de decembro grazas á colaboración do Concello de Ferrol, cidade cuxas achegas ás Irmandades fican tamén retratadas neste percorrido.

Acto inaugural en Ferrol

O acto inaugural contou coa actuación do coro ferrolá Toxos e Froles, nado no ano 1915 e cunha estreita relación coas Irmandades da Fala, conscientes da importancia deste tipo de entidades como axentes de normalización da lingua e da cultura galegas. A agrupación irmandiña local formouse un par

Toxos 1915. En primera líña Charlón  e Hermida
Toxos 1915. En primera líña Charlón
e Hermida

de anos despois, o 15 de abril de 1917, e tivo como primeiro conselleiro a Xaime Quintanilla, unha das personalidades destacadas na exposición. Quintanilla, quen chegaría a ser o primeiro alcalde republicano da cidade, foi responsable da editorial Céltiga, creada en 1921 pola irmandade local e que editou, entre outros títulos, Alén, escrita por el mesmo; ou Mal de moitos e Trato a cegas, asinada por outro fundador da agrupación ferrolá, Euxenio Charlón, e polo seu compañeiro teatral Manuel Sánchez Hermida, e levada á escena por Toxos e Froles. As edicións da época de ambas as dúas obras de teatro forman parte das 130 pezas que axudan a fiar o percorrido polo legado das Irmandades da Fala, entre as que tamén poden verse creacións de artistas de Ferrolterra como Imeldo Corral e Felipe Bello Piñeiro.

Un punto de inflexión (Goretti Sanmartín)

A vicepresidenta e responsábel da área de Cultura da Deputación da Coruña destacou na inauguración que as Irmandades da Fala, “supuxeron un punto de inflexión no referido á coherencia entre a defensa teórica do galego e a súa utilización práctica e conseguiron realizar unha potente planificación en diferentes ámbitos para dignificar e internacionalizar a cultura galega”. Concretamente, na
inauguración de Ferrol, Goretti Sanmartín salientou a especial relevancia de figuras como Xaime Quintanilla Ramón Vilar Ponte -como director de El Correo Gallego- Eduardo Charlón e Manuel irmandades-charlonSánchez Hermida, o pintor Imeldo Corral e tamén o coro Toxos e Froles.

“En Ferrol poñemos o ramo a unha xira polas sete cidades galegas cunha exposición que conseguiu unir distintas administracións e asociacións para levar o legado das Irmandades ao conxunto da sociedade galega, unha herdanza que segue plenamente vixente. Seguimos necesitando beber das mesmas fontes que nos ofreceron estes protagonistas”, sinalou Goretti Sanmartín.

A responsábel da Área de Cultura da Deputación subliñou ademais a vontade conxunta de que esta exposición, organizada polo Museo do Pobo Galego, a Real Academia Galega e a Deputación da Coruña, visitara as sete cidades galegas co fin de achegar a dimensión das Irmandades a un maior número de público.

Achegamento á sociedade (Henrique Monteagudo)

O secretario da Real Academia Galega, Henrique Monteagudo, indicou que esta mostra naceu coa vocación de achegar á sociedade o legado dun movemento esencial na nosa historia contemporánea. “Tratamos de poñer diante dun público o máis amplo posible, desde o escolar á cidadanía en xeral, dunha maneira gráfica, o que significaron as Irmandades no proceso de modernización da sociedade galega”, declarou. O sociolingüística subliñou neste sentido o “papel que se lle outorga á lingua e á literatura como elemento de identidade” e o proxecto que desenvolven os irmáns para modernizar a nosa lingua e darlle presenza na esfera pública, espallándoa a todos os contextos e cultivando todos os xéneros literarios, alén do uso poético que se lle dera desde o Rexurdimento.

As Irmandades, como se aprecia tamén na exposición, engadiu Henrique Monteagudo, son un movemento “polifacético”, pero no que cultura e política son inseparables: “Son en principio un movemento sobre todo intelectual pero que axiña se marca uns obxectivos políticos e acaba decantándose polo lanzamento do nacionalismo galego contemporáneo”, recordou. Froito desta concepción, reclamaron unha serie de dereitos políticos, entre eles a normalización da lingua, engadiu.

Ademais de coorganizar esta exposición, a RAG está a conmemorar o centenario das Irmandades con outras iniciativas. O 18 de maio, da man do Concello da Coruña, celebrou un acto musical e literario no teatro Rosalía de Castro que contou con Toxos e Froles e outros tres coros históricos; desenvolve un ciclo de mesas de debate, que xa pasou por Ferrol e que remata este mes en Vigo e A Coruña; e editou catro antoloxías sobre o teatro, a prosa non ficcional e a oratoria, a narrativa e a poesía producida arredor deste movemento. A primeira delas, a cargo da profesora do campus de Ferrol Laura Tato, inclúe a obra teatral de Xaime Quintanilla Donosiña, que causou unha forte polémica no seu momento por retratar un adulterio feminino.

Ferrol nas Irmandades (Álvaro Montes)

Pola súa parte, o primeiro tenente alcalde de Ferrol, Álvaro Montes, destacou o papel de Ferrol na historia das Irmandades, e chamou á recuperación da memoria de todas aquelas persoas que loitaron polos dereitos que temos como pobo, destacando o labor feito nese sentido polo Real Coro Toxos e Froles e “polo noso Alcalde Xaime Quintanilla que foi represaliado por defender os valores da

Xaime Quintanilla
Xaime Quintanilla

república, do socialismo e do compromiso político das Irmandes”.

Engadiu ademais a necesidade de recuperar para a memoria colectiva a obra de dous ilustres ferroláns como foron Hermida de Charlón, que empregaron a comedia con carácter reivindicativo para denunciar o abandono da lingua e os abusos contra a xente labrega.

En nome do Concello de Ferrol, Álvaro Montes mostrou tamén o seu agradecemento á RAG, á Deputación da Coruña e ao padroado do Museo do Pobo Galego por contar con Ferrol para unha exposición que recupera “o noso papel na historia” á vez que convidou a veciñanza a non perder ocasión de recuperar a memoria colectiva visitando a mostra.

Saúde e Terra, irmá(n)s! contou cunha comisión organizadora na que participaron Margarita Ledo Andión e Henrique Monteagudo en representación da Real Academia Galega, Justo Beramendi e Carlos García Martínez polo Museo do Pobo Galego e Carme Vidal e Uxío Breogán Diéguez pola Deputación da Coruña. O proxecto foi creado, deseñado e coordinado por Pepe Barro.

Dez espazos para profundar na dimensión global das Irmandades

irmandades-inauguracion-2O percorrido expositivo relata a historia das Irmandades a través de dez temas que profundan na súa cerna. Cada un deles desenvólvese nunha cabina na que se poden ver publicacións, documentos, imaxes e obxectos, así como escoitar gravacións musicais e de discursos e artigos de persoeiros da época. Poderase contemplar ademais unha escolma de pezas artísticas vencelladas aos temas e motivos que moveron a acción das Irmandades dalgúns dos artistas máis relevantes daquel tempo.

A través destes dez espazos, o público pode achegarse á orixe do movemento e á súa evolución, desde a acción centrada en primeiro lugar na normalización do idioma ata a intervención política e os seus principais protagonistas (os irmáns Villar Ponte, Lois Porteiro Garea, Lois Peña Novo, Antón Losada Diéguez, Vicente Risco …); o novo rexurdimento literario, da man de autores como Ramón Cabanillas, Manuel Antonio, Ramón Otero Pedrayo e Rafael Dieste e de editoriais como Céltiga, con Xaime Quintanilla á fronte, Lar ou Nós; o intento de conformación dun teatro galego que superase o ruralismo, no que Quintanilla xogou tamén un papel destacado, e a aposta polos coros, como o devantido Toxos e Froles, como xeito de chegar ás masas; o compromiso cunha arte galega exemplificada na obra de Castelao, Álvaro Cebreiro, Camilo Díaz Baliño ou Francisco Asorey; o cultivo das ciencias sociais e experimentais ao servizo de Galicia, que callou arredor da creación do Seminario de Estudos Galegos, a creación das Escolas do Insiño Galego ou a importancia que lles concederon aos medios de comunicación as Irmandades, que se dotaron do seu propio voceiro, A Nosa Terra, e promoveron a reaparición d’O Tío Marcos d’A Portela, entre outras cabeceiras editadas en Galicia e na diáspora.

Saúde e Terra, irmá(n)s! dá ademais visibilidade á participación das mulleres nas Irmandades da Fala, que apostaron desde o primeiro momento pola “igualdade absoluta, política e civil da muller e do home”. Esta declaración dunha asemblea de irmáns e irmás reflicte o compromiso político do movemento nuns tempos nos que o voto feminino aínda tardaría anos en chegar. As mulleres loitan na Irmandade Feminina, creada na Coruña en 1918, participan no teatro, aparecen nas palestra dos mitins e algunhas colaboran n’A Nosa Terra.  Con dirixentes como Amparo López Jean, Micaela Chao, Elvira Bao ou María Miramontes, empezaron sendo un medio cento, pero na década dos anos 30 a cifra foi en aumento ata chegaren a ser o 10% da militancia do Partido Galeguista.

Pezas prestadas

Ademais das fotografías e documentos reproducidos, a exposición xunta unhas 130 pezas, documentos orixinais e primeiras edicións prestadas para a ocasión por máis dunha trintena de institucións e coleccións particulares. Entre as pezas integradas nas cabinas, figuran obxectos persoais como as lentes de Vicente Risco e de Ramón Cabanillas, os carnés das Irmandades da Fala de Ramón Villar Ponte e Antonia Pardo, unha pluma de Álvaro Cebreiro, a máquina de escribir de Valentín Paz Andrade ou o violín que Manuel Quiroga doou ao seu amigo Antón Losada Diéguez; o manuscrito autógrafo de Arredor de si, de Otero Pedrayo, o texto manuscrito do programa da I Asemblea Nacionalista, do que Xaime Quintanilla foi un dos asinantes; ou a carta-nota ao gobernador civil que anuncia que a Irmandade da Fala se converterá no Partido Galeguista.

“Nube da tarde” e unha paisaxe de Imeldo Corral, tres augadas de Felipe Bello Piñeiro, o estandarte de “Queixumes dos Pinos” da Coral Polifónica Follas Novas (1922),  a talla “Galicia, Nai e Señora”, de Uxío Souto (1926) son algunhas das obras de arte que tamén  forman parte da exposición.

Escoitando as Irmandades

irmandadesdafalalogo_0Saúde e Terra, irmá(n)s! é unha exposición para ver, pero tamén para oír.  Amosa, e permite escoitar, o disco coa primeira gravación do Himno galego, a cargo do Coro Cantigas e Aturuxos de Lugo. A formación musical gravouno días despois de o interpretar no peche da I Asemblea Nacionalista, celebrada en Lugo en 1918, xunto aos membros das Irmandades da Fala, que naquel encontro apostaron definitivamente polo seu carácter nacionalista e deixaron atrás o rexionalismo.

Esta evolución queda tamén patente nos versos de Cabanillas convertidos no himno “Pregaria” polo irmán Baldomir e interpretado para a exposición polo cuarteto Rebentos. Exhíbese ademais un dos cartóns postais nos que se difundiu a partitura e a letra, na que o poeta se referiu inicialmente a Galicia como “rexión”, termo que cambiaría polo de “nación” nunha versión posterior. Outro documento sonoro para a ocasión permite escoitar a muiñeira para piano que Faustino Temes compuxo para Galicia. Diario de Vigo. A cabeceira (1922-1926) da que foi redactor xefe Roberto Blanco Torres contou entre os seus colaboradores con distintos membros das Irmandades. A melodía escrita para o xornal serve de fondo musical á creación audiovisual que completa a exposición.

Entidades colaboradoras

O proxecto expositivo de conmemoración do centenario das Irmandades da Fala organizado pola RAG, a Deputación da Coruña e o Museo do Pobo Galego conta co apoio de catorce entidades colaboradoras: a Real Academia Galega de Belas Artes; as fundacións Penzol, Otero Pedrayo, Antón Losada Diéguez, Vicente Risco, Castelao, Alexandre Bóveda, Isla Couto, Antonio Fraguas, Galiza Sempre e Moncho Reboiras; o Museo de Pontevedra, o Departamento de Galego-Portugués da UDC e Galiza Cultura.

Ademais dos fondos cedidos para a ocasión pola RAG e o Museo do Pobo Galego, a maioría de entidades colaboradoras participan tamén na mostra como prestadoras. Esta homenaxe ás Irmandades amosa ademais documentos e pezas de arte cedidas tanto pola Fundación Barrié, o Instituto de Estudos Galegos Padre Sarmiento, o Museo Carlos Maside, o Museo de Belas Artes da Coruña, o Parlamento de Galicia e a Biblioteca Provincial da Coruña, como por particulares, algúns deles familiares de integrantes das Irmandades da Fala.

Lea también

MIRALLAS presenta no CIRS de Cervás, Ares «elas pintan moito» no marco do 25N

Este sábado día 23, o grupo MIGALLAS porá en escea o espectáculo “ELAS PINTAN MOITO”; …

Un comentario

  1. Sempre chorando e levando as subvencios facendo panfletos ideoloxicos.